lauantai 8. heinäkuuta 2017

Kauppareissu Raiatealle

Meillä on ollut kavereiden lähdön jälkeen työntäyteinen ja mukava viikko rauhallisessa ankkuripaikassa. Kun tuuli kääntyi koilliseen, päätimme lähteä käymään 20 mpk:n päässä Raiatealla, jossa on isommat ruokakaupat. Purjehdus oli nopea ja hauska, yhdellä sopivalla kryssillä perille. Mutta yöpaikan löytäminen ei ollut yhtä mukavaa. Raiatealla on syvää - ankkurointiin sopivat paikat ovat vähissä emmekä halunneet mennä saaren tyyriisiin marinoihin tai kaupungin laituriin, josta on joskus veneistä varastettu jotain.  Päädyimme karttaan merkittyyn ankkuripaikkaan ykistyisen saaren kupeeseen, josta joku talonmies tuli ajamaan meitä kauemmas. No, siirryimme veneen mitan. Mutta yö oli levoton, virta käänsi perän tuulee, yöllä oli kaatosade ja terävät aallot lotkottivat perään niin, ettei saanut nukutuksi. Aamulla ajoimme kylän laituriin, kävimme ostamassa kaksi laturin hihnaa huoltsikalta sekä kävimme kylän kaikissa kolmessa kaupassa. Siten saimme parhaat vihannes-, liha, ja kalaostokset. Oli tosiaan ostettava tonnikalaa, koska matkalla ei ollut kalaonnea.

Taidamme lähteä takaisin Bora-Boralle odottamaan sääikkunaa purjehdukseen Samoalle Suvarrowin kautta.

Lähtiessämme Bora-Boralta näimme kaksi ryhävalasta veneen vieressä.