maanantai 10. kesäkuuta 2019

Vain vakuutuksen tähden?

Viimeinen viikko jäljellä, on aika summata tehtyjä töitä. On ollut osaksi rankkakin kaksi kuukautta, mutta näin jälkeen päin olemme tyytyväisiä. Saimme paljon aikaan ja Manta on erittäin hyvässä kunnossa.

Sen todistaa myös 18-sivuinen survey- eli kuntokartoitusraportti. Teetimme surveyn kesäkuun alussa. Perinpohjainen tarkastus vei neljä tuntia ja maksoi 600 euroa. Paitsi että survey on lähes välttämätön jos haluaa vakuutuksen, tuli raportista yllättävän hyvä mieli: tehty työ ja huolto todella näkyy eikä ole ollut turhaa.

Herbert Classic Boatsista naputteli ja kuunteli...
...sekä mittasi teräksen paksuutta.

Vakuutusyhtiöt haluavat kuntokartoituksen, kun vene on iäkäs, edes tarjousta ei saa ilman sitä. Jotkut yhtiöt (esim. Pantaenius) vaativat surveyn, vaikka kyseessä olisi pelkkä vastuuvakuutus. Koska Manta jää vielä telakalle, haluamme myös venevakuutuksen esim. mahdollista varkaustapausta varten. Tärkein syy surveyn teettämiseen oli siis vakuutustarve, mutta myös ulkopuolisen ammattilaisen näkemys kiinnosti.

Denniksen auto jälleen kerran käytössä, kun haimme ketjun
Opuan Cater Marinesta. Kaikki eivät täällä myy laatuketjua.
Edellinen ketju oli Maritimin toimittama ja se ruostui heti.


Kartoituksessa tarkistettiin mm. rungon, rikin, peräsimen, ruorikoneiston, läpivientien, ikkunoiden, luukkujen ja moottorin kunto, sekä käytiin läpi laitteet ja turvallisuusvälineet aina ankkurista plotteriin, pelastusliiveistä pilssipumppuihin. Eipä ihme, että aikaa kului tuo neljä tuntia ja sivuja raporttiin kertyi 18 valokuvineen. Ainoa kielteinen maininta tuli hätäraketeista. Ne ovat vanhentuneita emmekä osta uusia ennen kuin purjehdus jatkuu.

Ostimme 60 metriä 10 mm Maggi-ankkuriketjua.
Ankkuriboksi hiekkapuhallettiin ja maalattiin
joulukuussa 2018, joten oli mukava nostaa uusi
ketju siistiin boksiin. Vanha CQR:mme galvanoitiin.
Osaksi vakuutusyhtiöiden vaatimusten vuoksi uusimme kahdeksan vanttia. Staagit on vaihdettu jo aikaisemmin Suomessa, mutta vanttien ikä lähentelee 30:tä vuotta - tosin ensimmäisenä 20 vuotena merimaileja ei Saimaalla juuri kertynyt. Rikaajan mielipide oli, että seisova riki tulisi uusia 10 vuoden TAI 30.000 merimailin jälkeen. Tuo mailimäärä on vasta nyt täyttynyt Mantan lokiin. Meno on ollut verkkaista.

Maston lasku ja nosto maksoi yhteensä 500 euroa.
Iso nosturiauto veloitti 160 euroa/käynti, loput oli
rikimiehen tuntiveloitusta.
Tietenkään rikiosien vaihtoa ei tehdä pelkästään vakuutuksen, vaan oman turvallisuuden vuoksi. Mutta kategoriset säännöt arveluttavat aina. Esimerkiksi Mantan tapauksessa ikä ei ole hyvä mittari, koska veneellä ei juuri purjehdittu ensimmäisinä vuosikymmeninä ja se on käynyt läpi perusteellisen kunnostuksen.

Puomi hissattiin nostimen avulla kannelle.
Seldenin puomi ostettiin vuonna 2009. Masto on
alkuperäinen ja hyvässä kunnossa.

Kestäväksi testattu vanha osa voi olla jopa parempi kuin uusi. Lisäksi olemme täysin rikaajan huolellisuuden ja kyvykkyyden varassa, eikä se ole osoittautunut loistavaksi (kts. edellinen päivitys).  Yksi uusista alavanteista oli liian pitkä, vanttiruuvin säätövara oli maksimissa. Tämä vantti vaihdettiin veloituksetta.
Kahdeksan uutta vanttia päätteineen ja töineen maksoi yhteensä noin tuhat euroa.

Masto juuri saatu ylös. Tutka puuttuu vielä. Samalla
uusimme kansivalon, nyt on kirkas!

Meillä on nyt myös uudet käyttöakut, mutta akkujen vaihto tuli yllätyksenä, olihan edelliset ostettu alle kaksi vuotta sitten Tahitilta. Meillä oli kaksi Victronin 220 Ah AGM-akkua, joista toinen alkoi temppuilla. Se ei enää pitänyt varausta. Vaikka toinen akuista oli hyvä ja toimi normaalisti, oli kummatkin parasta vaihtaa. Victronin kahden vuoden takuu oli onneksi vielä voimassa. Vaihtoa kuitenkin mutkisti se, ettei Uudessa-Seelannissa ollut Victronin AGM-akkuja. Saimme tilalle kaksi 200 Ah Remco-merkkistä akkua. Aika näyttää, kuinka kauan toimivat. Edelliset, Suomesta ostetut Victron-akut kestivät 8 vuotta.

Oli aikamoinen homma vinssata 63 kg painava akku ylös
ja nostaa se sisälle. Mutta selkä säästyi ehjänä kummallakin.
Viikon kuluttua maanantaina lähdemme kohti Suomea ja jätämme Mantan odottamaan seuraavaa purjehduskautta. Saimme Uuden-Seelannin tullilta veneelle lisäaikaa aina elokuuhun 2020 saakka, mutta tarkoitus on poistua maasta purjehtien kesäkuussa 2020.

Tällä viimeisellä viikolla alkaa jo olla hankalaa keksiä tekemistä, lähinnä odottelemme vakuutusyhtiöiden tarjouksia. No, kylkien vahaus jäi sateiden vuoksi kesken, siinäpä vielä hommaa viimeisille päiville :-).



2 kommenttia:

  1. Terveisiä Portugalista! Juuri ollaan lähdössä suomeen ja s/y Frida jäi telakalle odottamaan seuraavaa sesonkia. Saatiin vähän samanlainen kokemus survey reportista viime
    vuonna. Kiinnostavaa kuulla, mihin vakuutusyhtiöön päädytte.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pyysimme tarjoukset seuraavilta: Pantaenius, Yachtpool, Topsail ja Hamburger Schomaker Versicherung. Pyysimme sekä pelkän vastuuvakuutuksen että ns. hull insurance eli vene ja varusteet. Topsail ilmoitti, ettei myönnä pelkkää vastuuvakuutusta ja muutaman meilivaihdon jälkeen saimme vastauksen, että eivät myönnä Mantalle lainkaan venevakuutusta. Syytä ei kerrottu pyynnöstä huolimatta.

      Kaikki muut antaisivat pelkän vastuuvakuutuksen (world wide), hinnat 360, 620, 813 euroa/vuosi. Ekassa korvausraja 7 milj, seuraavissa 10 milj. Hamburger oli kallein, mutta venevakuutuksen yhteydessä vastuuvakuutus olisi vain noin 150 euroa.

      Yachtpool ei myöskään myöntänyt meille venevakuutusta, vaikka aikaisemmin olimme asiakkaita. Syynä saattaa olla pitkä telakointiaika.

      Pohdimme juuri, otammeko venevakuutuksen vai pelkän vastuuvakuutuksen. Venevakuutus siis joko Pantaeniukselta tai Hamburger Schomakerilta, joista jälkimmäinen on kalliimpi, mutta kattavampi. Omavastuut ovat kummassakin niin korkeat, ettei periaatteessa varusteita juuri vakuuteta - ellei sitten menisi kaikki. Mutta jo jolla plus perämoottori jää omavastuun alle. Veneen arvo vaikuttaa vuosimaksuun - ja se saattaa vaikuttaa myös vakuutuksen myöntämiseen, sillä käsittääkseni Pantaeniuksella on minimiarvona 100.000 euroa. Purjehdusalueella on myös suuri vaikutus. Atlantille ja Karibialle sekä tavanomaisille reiteille on tarjolla enemmän vaihtoehtoja.

      Toivottavasti tästä oli apua! Päivitämme, kunhan saamme asian päätökseen.

      Poista