tiistai 7. marraskuuta 2017

Saunamatka

Yksi syy, miksi purjehdimme Opuaan emmekä suoraan Whangareihin, oli sauna. Toinen syy oli simpukat. Hanski halusi päättää Tyynenmeren ylityksemme syömällä itsekerättyjä Bay of Islandin simpukoita sekä saunomalla jossakin alueen kauniista lahdista. Bay of Islands oli hyvin mielessä vielä 15 vuoden jälkeenkin.

Lähtökahvit Mantassa sunnuntaiaamuna. Kylässä hollantilaisen
s/y Anna Carolinen ja s/y Gabberin pariskunnat.

Sää kuitenkin supisti suunnitelman puoleen: lähdimme sunnuntaina Opuasta, mutta emme pysähtyneet lähilahtiin, vaan jatkoimme Cape Brettin ympäri. Lännestä oli lähestymässä tiukka matala kovine tuulineen ja meillä oli juuri kaksi vuorokautta aikaa purjehtia 80 merimailin matka Whangareihin. Sekä kaksi iltaa aikaa saunoa! Ensimmäinen saunalahti oli asumaton Mimiwhangata. Pulahdimme 17-asteiseen veteen. Olipa kerrassaan ihanaa!

Cape Brett.

Jatkoimme aamulla kello viisi matkaa ja kiersimme Bream Headin niemenkärjen vastatuulen alkaessa yltyä. Iltapäivä kului mukavasti Urquhartin aurinkoisessa lahdessa. Ja taas sauna lämpiämään. Täällä oli sen verran taloja ja muita veneitä, että tyydyimme vilvoittelemaan avotilassa. Saunan jälkeen söimme lammasta, uunijuureksia (joita ei ole kokattu tropiikissa kertaakaan) sekä joimme viimeisen pullon Chilen punaviiniä.

Mimiwhangata.

Aamulla lähdimme nousuveden mukana viimeiset 14 merimailia ylös jokea. Virta antoi mukavasti lisävauhtia ja olimme hyvissä ajoin odottelemassa sillan aukeamista kello 11. Sen takana näkyikin jo Riverside Drive Marina, josta olimme varanneet paikan. Se oli sopivasti kahden tutun ruotsalaisveneen välissä. Olemme marinassa kolmisen viikkoa ja 27.11. Manta nousee Norsandin telakalle.

Matkalla kohtasimme tutun veneen: Seili myytiin tänne joitain vuosia sitten.

Marinan laiturilla oli peto: leopardihylje. Se on ihmisellekin vaarallinen.
On jo kuulemma syönyt kaikki marinan sorsat. Kenet seuraavaksi?

Riverside Drive Marina on pieni ja viihtyisän oloinen.
Keskustaan on 15 minuutin kävelymatka.

Keskustassa on iso Whangarei marina, jolla on myös paalupaikkoja.

1. Mukavia tarinoita, hienoa että taas yksi etappi saavutettu.