sunnuntai 22. lokakuuta 2017

Maanantaina Uuteen-Seelantiin

Nyt on tullaus tilattu marinaan maanantaiaamuksi. Ennuste näyttää hyvältä. Joten kokka kohti etelän viileitä vesiä!

Eilen pääsimme purjehtimaan Tyynenmeren perinnealuksella, 22-metrisellä vaka moanalla (vaka=kanootti, moana = valtameri). Näitä on rakennettu kaikkiaan seitsemän, Samoalla näimme yhden. Apuna toimii kaksi 10 kW:n sähkömoottoria, joihin 8 isoa aurinkopaneelia (max 1900 W) tuottavat virran. Lisätietoa löytyy Okeanos-säätiöstä.

Fijin Uto Ni Yalo on rakennettu 2009 Uudessa-Seelannissa.
Heti tuli ikävä autopilottia, peräsin on raskas!
Vakan 16 hengen miehistöllä on neljän tunnin ohjausvuorot.

Peräsinmelalla voi myös "soutaa", kun haluaa voimaa käännökseen.







3 kommenttia:

  1. Lycka till med seglingen till NZ. Om det blir för mycket motvind och sjö kan man alltid ligga bi och vänta. Vädret går fort över. Vi gjorde 7 seglingar till NZ, alla olika men inga dåliga erfarenheter. I Lund regnar det mycket, inte roligt alls för vi hade en kall och blöt sommar.

    VastaaPoista
  2. "The solar installation consists of eight solar panels with 230 W each, offering a total capacity of 1.9 kW. With normal sunlight, the boat can be driven with a speed of four knots. Using two independent LiPo 48v battery systems each with a capacity of 15kWh, the boat can run 20 nautical miles independent of the sun."

    Alkoi hieman tuo teksti elektroniikan ammattilaista ihmetyttämään, niin kaivoin lähteen esiin. Yllättävän hyvin tuo liikkuu jos 1.9 kW liikuttaa neljää solmua ilman akkuja (25 kg/55lbs työntävien sähköperämoottorien ottoteho on 500-600 W luokkaa).

    t. Latosaaren Affena

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      olin kiireessä lukenut huolimattomasti ja ajattelematta vakan esitettä, jossa oli 1900 W ei siis tietenkään kW! Niin Samoan kuin Fijin ja varmaan muidenkin vaka moanien tarkoitus on edistää ympäristötietoutta. Siksi liikkuvat aurinkovoimalla. Kummassakin oli samanlainen sähkömoottori.

      Poista