sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

Missä Humboldt?

Olemme päässeet hienosti vauhtiin, ensimmäinen vrk 156 mpk. Alku oli kuitenkin rauhallinen. Vietimme kaksi yötä ankkurilahdissa, ensin Isla Puluquilla poijussa, sitten Bahia Abtaossa, josta on n. 13 mpk Canal Chacaoon. Laitoimme Mantan lopullisesti merikuntoon, mm. käärimme ja kiinnitimme "autopackin" (puomilla oleva purjesuoja) liepeet niin, että isopurjeen puomiliikin näkee eikä suojus lepata tuulessa. Kokkasin reilun aterian porsaanfilettä ja uunijuureksia. On hyvä olla ensimmäiseksi meripäiväksi ruoka valmiina, sillä tulen aina aluksi merisairaaksi. Nytkin lievä meritauti esti istumasta illalla radion ääressä ja sijaintimerkintä jäi laittamatta. Ehkä tänä iltana olo on kohentunut.

Canal Chacaoon neuvotaan menemään tuntia ennen ylävettä, mutta ajankohta oli perjantaina valoisaan aikaan illalla klo 18, eikä ole mukava lähteä merelle yötä vasten. Hanski laski, että jos nostamme ankkurin heti aamun ensi kajossa, ehdimme juuri kanavan läpi ennen kuin virta kääntyy vastaiseksi. Chacaossa virtaa 6-8 solmua, eikä sitä vastaan pääse. Suunnitelma onnistui loistavasti. Myötävirta alkoi antaa vauhtia jo paljon kanavan ulkopuolella, kapeikossa menimme 10 solmua. Oli tyyni, kaunis aamu, ei sumua, mikä on epätyypillistä Chacaolle. Ilmottauduimme klo 10 VHF:llä Armadan kontrollipisteessä (Corona Radio) ja oikaisimme Paso Cacolista avomerelle. Siellä vastaan tuli terävä, iso mainiki, vaikka oli tyyntä. Virta oli siinä vaiheessa kääntymässä vastaiseksi, mikä oli hyvä: maininki ja virta samaan suuntaan. Nyökimme syvään veteen, jossa meno tasoittui. Iltapäivällä alkoi tuulla ja painelimme 7-8 solmua, ensin laitamyötäistä, yöstä alkaen virsarilla myötäistä.

Humboldtinvirta antoi eilen oman pienen lisänsä, noin puoli solmua, kunnes se aamulla oli puoli solmua vastaan! Nyt päivällä merivirtaa ei ole lainkaan ja meriveden lämpötila on kohonnut 15:stä 19 asteeseen. Tämä ihmetyttää. Humboldtinvirta on kylmä merivirta Perun ja Chilen rannikolla. Pohjoisessa se kaartaa länteen ja pitää jopa Galapagoksen vedet viileinä. Sen nopeus on kirjojen mukaan 0,5-1 solmua, mikä antaisi mukavan 12-24 merimailia vuorokaudessa ekstraa. El Niño -vuosina Humboldtinvirta on olematon tai kääntyy jopa virtaamaan etelään, mutta edellinen vuosi oli El Niño - voiko se vielä jatkua? Juuri perulaiset kalastajat huomasivat aikoinaan (en muista vuotta) veden lämpenemisestä ja kalan katoamisesta, että jotain on pielessä. Asia havaittiin joulun aikoihin, mistä ilmiö sai nimen (Jeesus) Lapsi, El Niño.

Jos joku tietää tai löytää selityksen Humboldtinvirtaan, niin kirjoita kommentteihin. Luemme sitten kun pääsemme nettiin. Ehkä vuorokauden havainto on liian suppea, mutta vastavirta täällä kuulostaa perin oudolta. Olemme 100 mpk rannikosta, hieman Valdivian pohjoispuolella. POS 39* 28' S 075* 34'W (klo 15 UTC).

1. Hei Auli ja Hanski!

Tein juuri nojatuolimatkan kanssanne, kun luin Meren selkä taittuu lähes yhdellä istumalla. Miten ihania valokuvia ja hienoa kuvailua! Nautin tavattomasti niin eri paikkoihin tutustumisesta, pienistä arkisista yksityiskohdista kuin ihmiselämän pohdiskelustakin. Minusta ei ole purjehtijaksi mutta kirja todella innostaa oman rohkean elämäntavan etsimiseen!

Suotuisia tuulia teille ja kaikkea hyvää!

Yt Minna Kujala-Malinen

1. Hei Minna, kiitos mielta lammittavista sanoista! Kannustaa jatkamaan. Tyon alla on uusi kirja, "Jaan ja tulen maat. Purjehdus Huippuvuorilta Tulimaahan", mutta veneessa on vaikea keskittya. Nyt ryhdistaydyn :-)